Print this page

Omgevingsvergunning indienen

Je dient een omgevingsvergunning in voor:

  • Bouwen
  • Verbouwen
  • Slopen
  • Graven
  • Bomen vellen
  • Reclameborden en afsluitingen plaatsen

Er zijn twee manieren om een omgevingsvergunning aan te vragen: via de snelinvoer of via het omgevingsloket.

Als u verdere hulp nodig hebt bij het indienen van uw dossier of u wilt het dossier analoog indienen, maakt u een afspraak met de dienst Omgeving.

Snelinvoer

De snelinvoer is enkel te gebruiken bij werken die vrijgesteld zijn van de medewerking van een architect en werken die nog niet uitgevoerd zijn.

De snelinvoer bestaat uit zes stappen. Tussendoor opslaan is niet mogelijk. Zorg dus dat u alle benodigde documenten bij elkaar zoekt voor u eraan begint.

Het kan gaan om:

  • Inplantingsplan
  • Constructietekening
  • Geveltekening
  • Grondplan
  • Terreinprofielen

Bepaal het onderwerp van je aanvraag of melding 

Selecteer de uit te voeren handeling en klik vervolgens op 'project aanmaken'.

Omgevingsloket

Alles wat niet ingediend kan worden via snelinvoer vraag je via het omgevingsloket aan. 

Bekijk de handleiding voor het omgevingsloket.

Stap 1: start je aanvraag in het omgevingsloket

Het omgevingsloket werkt met een login op basis van uw identiteitskaart. Om een aanvraag in te dienen, moet u dus beschikken over een eID kaartlezer en pincode of over een token. Extra software is niet vereist.

Start je dossieraanvraag

Stap 2: Neem het normenboek bij de hand, zodat u niets vergeet

Werken met een architect: normenboek OMV digitale aanvragen met architect.

Werken zonder een architect: normenboek OMV digitale aanvragen zonder architect.

Stap 3: Laad al uw plannen, tekeningen, foto's en documenten op

Tip: volg hierbij zeker de richtlijnen van het normenboek (stap 2). Wanneer het normenboek niet wordt gevolgd, kan uw dossier onvolledig zijn. Het normenboek geeft op de laatste pagina aan welke dossierstukken verplicht zijn en aan welke vormelijke en technische vereisten ze moeten voldoen.

Stap 4: Raadpleeg de lijst om te bepalen tot welke bevoegde overheid je dossier behoort

Bij het indienen van uw dossier in het omgevingsloket zal u de vraag krijgen tot welke bevoegde overheid uw project behoort: Vlaamse overheid of de provincie. Als het niet voorkomt op één van de vorige lijsten, dan is het de bevoegdheid van de gemeente.

Stap 5: De knop om uw dossier in te dienen, verschijnt wanneer uw digitale handtekening werd toegevoegd

 

Stadhuis

Pikkeleerstraat 14 3540 Herk-de-Stad
Telefoonnummer
013 38 03 10
E-mailadres
Openingsuren
Vandaag
tot uur
Morgen
tot uur
Sluitingsdagen

OCMW

Dokter Vanweddingenlaan 21 3540 Herk-de-Stad
Telefoonnummer
013 78 09 40
E-mailadres
Openingsuren
Vandaag
tot uur
Morgen
tot uur
Sluitingsdagen

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor één van onze nieuwsbrieven.